Rekomendacja nie tylko w biznesie, ale akurat na tym się skupiamy w dzisiejszym artykule jest podstawowym narzędziem działania każdego przedsiębiorcy czy handlowca. Jest ona niezwykle skutecznym narzędziem sprzedażowym, które nie dużym wysiłkiem może przynieść ogromne efekty.

Rekomendacje biznesowe zapewniają stałe źródło zleceń oraz klientów. W wielu przypadkach są one stabilizacją rozwoju firmy, a im więcej ich będzie tym lepiej będzie się dana firma rozwijała. Badania również pokazują, że Klient rekomendujący staje się klientem stałym co wpływa pozytywnie na płynność biznesu. Jak jednak dobrze zarekomendować firmę lub samemu być zarekomendowanym (obie sytuacje są mocno ze sobą skorelowane). Otóż jeżeli dbamy o dobre relacje z naszym klientem i je utrzymujemy to możemy z całą pewnością poprosić o rekomendację. Dzięki zadbaniu o naszego klienta nie tylko motywujemy go by rekomendował nasze usługi, ale również informował o korzyściach płynących ze współpracy z nami. Jeżeli jesteśmy zarekomendowani przez naszego klienta warto jest nieco się dowiedzieć o osobie, która będzie się z nami kontaktowała. Na jakim rynku działa? Jakich ma dostawców? Czy my będziemy mieli konkurencję? Dodatkowo, jeżeli o rekomendacji wiemy warto się dowiedzieć od osoby rekomendującej jaki tym osobowości ma nasz potencjalny przyszły klient? Jakie są jego cele? Czy jest zadowolony ze swojego obecnego dostawy? Dzięki takim szczegółom będziemy mogli łatwiej przygotować się na spotkanie, co za tym idzie łatwiej sfinalizować sprzedaż.

Umawiając się na spotkanie można rozważy zaproszenie osoby, która nas zarekomendowała. W przypadku niektórych klientów może to dodać wiarygodności samemu spotkaniu oraz zacieśnieniu relacji już na samym początku. Dobrze jest też być w stałym kontakcie z rekomendującym i informować go o przebiegu rozmów, dzięki czemu nasze relacje mogą się polepszyć i utwierdzimy rekomendującego w przekonaniu, że jesteśmy profesjonalistami i można nam ufać. Kolejnym etapem jest informacja zwrotna z pierwszego spotkania. Nie pytamy się o to oczywiście my, ale prosimy o to naszą osobę rekomendującą. Wtedy taki feedback będzie szczery i najczęściej bez ogródek, a my będziemy wiedzieć na czym stoimy. Dzięki informacjom zwrotnym będziemy wiedzieć co zrobiliśmy dobrze, a może co zrobiliśmy źle i ewentualnie jakie możemy wprowadzić poprawki do naszej oferty czy naszego produktu. Na końcu spotykamy się z Klientem bogatsi o wiedzę z poprzednich kroków i możemy zamykać sprzedaż. Zawsze, ale to zawsze dziękujemy osobie rekomendującej za plecenie, utwierdzi to ją w przekonaniu, ze jesteśmy osobami godnymi zaufania i warto nas polecać dalej innym kontrahentom, znajomym czy nawet rodzinie.