Plotki szybko się rozchodzą. O tym fakcie wiedzą również ludzie od marketingu i dlatego wykorzystując niejako plotkę stworzyli formę reklamy, która ma za zadanie szybko dojść do odbiorów.

Marketing szeptany (buzz marketing) to forma marketingu, która ostatnimi czasy mocno zyskuje na popularności. Polega ona na szeptaniu konsumentowi o marce, produkcie czy danej usłudze – o jego zaletach i zastosowaniach. Celem takiego marketingu jest wywołanie dyskusji w sposób naturalny i niewymuszony. Efektem takiego działania są dobrowolne, spontaniczne rozmowy samych konsumentów (chociaż nieco podjudzone – tak można powiedzieć). Właśnie rolą osób od marketingu jest pobudzenie takich rozmów, dzięki czemu informacje o produkcie czy usłudze rozejdą się w sposób naturalny, bez rażącego nakłaniania do zakupu. Efektem takiej reklamy ma być rekomendacja, a więc najlepszy sposób na sprzedaż usług czy produktów. Trzeba pamiętać, że ludzie dużo bardziej ufają swoim znajomym, a skoro oni polecają to znaczy, że produkt musi być dobry. Badania wskazują, że 90% konsumentów posługuje się rekomendacją przy wyborze danego dobra.

Marketing szeptany jest bardzo skuteczną formą budowania pozytywnego wizerunku każdej firmy, daje wiele możliwości szybkiego dotarcia do konsumenta i to przez innych konsumentów. Długoterminowa reklama szeptana przynosi pokaźne zyski, nie tylko wizerunkowe, ale również czysto kasowe. Taka reklama nie wymaga również dużego nakładu pracy, a jej działania opierają się na portalach społecznościowych, forach czy stronach internetowych. Plusem marketingu szeptanego jest również to, że może być stosowany do niemalże każdego rodzaju produktu czy usługi. Dobrze przeprowadzona kampania marketingu szeptanego jest świetną formą promocji marki oraz jej produktów, jednak ta źle przeprowadzona przyniesienie odwrotny skutek od zamierzonego. Kluczem buzz marketingu jest jego naturalność oraz nienachalność. Jego działania jednak powinny być prowadzone w sposób etyczny, bez psucia opinii konkurencji czy przekazywania informacji nieprawdziwych. Dobrze prowadzony marketing szeptany zakłada zachowanie neutralnej, lekko pozytywnej opinii o danym produkcie, ponieważ pisanie w samych superlatywach zazwyczaj przynosi całkowicie odwrotny skutek.