Alternatywne formy sprzedaży są potrzebne to określenia potrzeb oraz oczekiwań klienta, co w rezultacie ma skutkować sprzedażą czy to produktu czy to usługi. Jednak jakie są metody efektywnej sprzedaży w przypadku marketingu sprzedażowego? Oto one.

Pierwszą z takich metod czy też technik jest tzw. społeczny dowód słuszności. Dowód słuszności polega na powszechnej opinii, że człowiek jest w stanie uwierzyć w coś bardziej jeżeli takie jest zdanie większości. Dlatego warto jest podczas prezentacji produktu wykorzystywać opinie zadowolonych klientów oraz jeżeli posiadamy także rekomendacje. Przydatna w sprzedaży jest również zasada autorytetu. Łatwiej wierzymy osobom, które stanowią autorytet w danej dziedzinie, dlatego ważne jest by wygląd oraz kompetencje sprzedawcy sprawiały w oczach klienta wrażenie, że to właśnie on jest autorytetem w danej dziedzinie. Kolejna zasada to zasada niedostępności. Człowiek ma to do siebie, że ima bardziej dana rzecz jest niedostępna to tym bardziej on tego pragnie. Czasami sugerowanie klientowi, że dana oferta jest ograniczona czasowo jest wystarczające by podjął decyzję szybciej, bo oferta będzie się dla niego wydawała dużo korzystniejsza. Reguła wzajemności to reguła, która wykorzystuje potrzebę odwzajemnienia się, gdy otrzymaliśmy coś w wyniku dobrej woli darczyńcy. Klient podświadomie będzie czuł się zobowiązany do zakupu jeżeli wcześniej otrzymał próbkę lub jakiś konkretny gratis (nie koniecznie bardzo drogi).

Reguła kontrastu polega na kolejności przedstawianych ofert jeżeli jest ich kilka. Zaczynamy od przedstawienia ofert najdroższej, a później kolejnych, w których znajduje się ta którą chcemy sprzedać. Dzięki temu właśnie nasza priorytetowa oferta wyda się klientowi najkorzystniejsza. Zasada zaangażowania i konsekwencji – opiera się ona na założeniu, że staramy się utrzymać spójny obraz naszej osoby w oczach innych osób. Ludzie konsekwentni są lepiej postrzegani, dlatego handlowiec zawsze powinien wykorzystywać tą zasadę, w szczególności jeżeli trochę lepiej pozna klienta. Jedna z najfajniejszych reguł to reguła sympatii. Polega ona na tym, że człowiek jest bardziej skory do współpracy z osobami, które lubi, które budzą sympatię oraz które są atrakcyjne. Właśnie takim osobom częściej przypisujemy pozytywne cechy, i takie osoby zwykle są w stanie wynegocjować lepsze warunki. Dodatkowo jeżeli dana osoba jest bardzie podobna do nas lub ma podobne zainteresowania co my to jesteśmy w stanie łatwiej takiej osobie zaufać. Trzeba pamiętać, że dobry sprzedawca powinien poznać klienta oraz dbać o jakość i częstotliwość kontaktów.